Rok szkolny 2013/2014

Rok szkolny 2013/2014

 

Wejdź na nasz blog 

 

Rekrutacja zakończona! Z pracą ruszamy 3 marca 2014r.

Uczniowie naszej szkoły w zmienionym składzie:

  1. Agnieszka Klassa- kl.IId

  2. Patrycja Nowacka- kl. IIIc

  3. Maciej Szreder- kl. IIIc

  4. Maciej Prokopowicz- kl. IIIc

  5. Olga Czekirda- kl. IIIe ( po raz drugi)

  6. Wiktoria Lipińska- kl. IIIe

przystępują kolejny raz pod opieką p. Grażyny Ruszkowskiej do projektu „ Młodzi Przedsiębiorczy” w ramach Klubu Młodych Przedsiębiorczych II.

Organizatorem Projektu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej .

Program dofinansowany jest ze środków NBP oraz premiowany przez Klub Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS Narodowego Banku Polskiego.

Uczestnicy projektu będą logować się do programu i zapoznawać z zadaniami poszczególnych modułów kursu „ Zakładamy i prowadzimy własną firmę”. Pracować będą zespołowo- a firma będzie ich wspólnym dziełem.

Na specjalnie zaprojektowanej platformie internetowej uczniowie wypracują koncepcję własnego przedsiębiorstwa, przeprowadzą wirtualną rejestrację działalności gospodarczej, badania rynku oraz przygotują konkretne działania marketingowe dla swojego biznesu. Zapoznają się również z kwestią rentowności biznesowych przedsięwzięć, dowiedzą się, czym są nakłady i koszty w działalności gospodarczej na podstawie własnych przedsięwzięć. Na koniec zaprezentujemy działania wirtualnej firmy w wybranej przez siebie formie.

Co nas czeka:

Moduł

Tytuł

Terminarz

1

Zakładamy i rejestrujemy firmę

3-20.03.2014r.

2

Badanie rynku i konkurencji

21.03.- 13.04.2014r.

3

Strategia marketingowa

14.04.- 4.05.2014r.

4

Finanse w firmie

5- 22.05.2014r.

5

Podsumowanie- Analiza SWOT i prezentacja projektu

23.05.- 12.06.2014r.


 

Wszystkie zadania w programie mają charakter symulacji. Postaramy się stworzyć koncepcje firmy, która mogłaby zaistnieć w przyszłości na rynku.

Wszystkie szczegóły dotyczące poszczególnych zadań będą publikowane na platformie, a wszelkie informacje związane z realizacją zadań będziemy otrzymywać w newsletterze. Czeka nas ciężka pracy, ale mamy nadzieję, że podołamy temu wyzwaniu. Postaramy się na bieżąco dokumentować nasze poczynania.

Szkolny Klub Przedsiębiorczych II rozkręcił się!

Za nami moduł zerowy i moduł 1, zgodnie z harmonogramem.  Celem modułu zerowego było  poznanie funkcjonalności platformy kursu internetowego, jego uczestników oraz osób prowadzących kurs. Przystępując do modułu 1 rozpoczęliśmy rozwiązywanie zadań. Na specjalnie zaprojektowanej platformie internetowej pracując w zespole wypracowaliśmy  koncepcję własnego przedsiębiorstwa, przeprowadziliśmy wirtualną rejestrację działalności gospodarczej. Pamiętaliśmy również o ustaleniu  zasad  naszej współpracy w zespole.

Moduł ten wymagał od nas dużo pracy i zaangażowania.  Przeanalizowaliśmy wiele czynników związanych z zakładaniem własnej firmy, stąd skorzystaliśmy z  pomocy i rady innych kolegów i koleżanek z naszej szkoły.

Spośród kilku propozycji wybraliśmy pomysł Olgi i Wiktorii- uczestniczek Szkolnego Klubu Przedsiębiorczych II. My, jako młodzi ludzie dużą wagę przywiązujemy do estetyki wnętrz. Wybieramy często miejsca użyteczności publicznej, gdzie jest klimat, gdzie po prostu podoba nam się. Przyjemność sprawia nam dokonywanie zmian w naszych mieszkaniach, pokoju.  Lubimy " wtrącić  swoje " pięć groszy. Rodzice liczą sie z naszym zdaniem, pozwalają nam poszukiwać,  eksperymentować. W naszej szkole również możemy " sprzedać" swoje pomysły. Z inicjatywy uczniów powstało ciekawie urządzone miejsce przy sklepiku szkolnym, w klasopracowni fizycznej nasz kolega zaprezentował na ścianie swoje graffiti.  W ostatnim czasie powstała również salka projektowa, bardzo ciekawie zaaranżowana i urządzona. Uznaliśmy, że czas na nasze pomysły. Uważamy, że to bardzo mile uczucie realizować własne pomysły, widzieć wnętrza z duszą, urządzone z sercem.

Założyliśmy wirtualne Studio projektowania i aranżacji wnętrz. Pomysłodawcą nazwy dla naszej firmy „Dreamhouse”  jest Daniel z IIIc, a autorką logo firmy Martyna z IIID. Dziękujemy im za pomoc i wsparcie. 

 

Sprawozdania z realizacji poszczególnych modułów  zamieszczane będą na stronie internetowej szkoły w zakładce „Młodzi Przedsiębiorczy”. Zapraszamy

Tytuł sprawozdania: Zakładamy i rejestrujemy firmę.

 

Moduł 2- Badanie rynku

Zrobiliśmy  już pierwszy krok ku własnej działalności – założyliśmy  swoją wirtualną firmę- Studio projektowania i aranżacji wnętrz „Dreamhouse” . Czas na kolejny krok w budowaniu naszego przedsięwzięcia, czyli badanie rynku, konsumenta i konkurencjiW tym module dowiedzieliśmy  się, na czym polegają i czemu służą badania rynku. Naszym głównym zadaniem w module było  przeprowadzenie badań otoczenia rynkowego oraz analiza wyników tych badań pod kątem oceny  założeń dotyczących działalności naszej firmy.

Pracując nad modułem 2 dowiedzieliśmy się, że badanie rynku odgrywa istotną rolę w procesie planowania działań przedsiębiorstwa i jest niezbędnym elementem budowania strategii firmy. Wszelkie pomysły na to, co produkować, czym handlować, opierają się na ocenie rynku oraz przewidywaniach dotyczących oczekiwań, potrzeb i finansowych możliwości potencjalnych odbiorców.

Osoby zarządzające firmą muszą dysponować informacjami, które dotyczą m.in. takich problemów jak:

  • Co oferować potencjalnym nabywcom, ile i kiedy?
  • Na jakim rynku lokować produkt/usługę firmy?
  • Co oznacza akceptacja nowego produktu/usługi przez nabywców? Jak można to określić?
  • Gdzie i jak prowadzić sprzedaż?
  • Jak prawidłowo wyznaczać kanały dystrybucji?
  • Jakie przyjąć kryteria oceny efektywności podjętych działań marketingowych?

Na potrzeby tego modułu przeprowadziliśmy ankietę wśród uczniów klas: IID i IIIC. Koleżanki, koledzy dziękujemy Wam!

Przygotowanie i przeprowadzenie badań rynkowych pozwoliło  nam dostosować  naszą ofertę do rzeczywistych potrzeb rynku.  Dzięki temu mamy nadzieję, że  przyczyni się to do zdobycia rynku,  a w konsekwencji przełoży się na sukces, nie tylko finansowy!

załącznik- Sprawozdanie z modułu 2 

 

Marketing przedsięwzięcia- praca nad modułem 3

Dowiedzieliśmy się, że nie wystarczy mieć produkt czy usługę, które spełniają potrzeby klientów. Muszą one być odpowiednio promowane, dostarczone w takie miejsca, gdzie klient będzie mógł je kupić oraz posiadać taką cenę, która pozwoli firmie osiągnąć  odpowiednie zyski.

Naszym zadaniem w module 3 było przedstawienie konkretnych działań marketingowych dla stworzonego   przez nas  wirtualnego Studia projektowania i aranżacji wnętrz Dreamhouse , poprzez określenie jego cech, ceny naszych usług , strategii promocyjnej, a także kanałów dystrybucji ,czyli opracowanie marketing-mix.

Marketing mix = cena, produkt, dystrybucja, promocja

Niezmiernie pomocne przy pracy nad modułem 3 okazały się zasady marketingu, oto 10 z nich ( na podst.  źródła: mrkt.pl/ oprac. MaŚ)

1.    Słuchaj klientów- zapytaj stałych klientów, co sądzą na temat twojego pomysłu- skonfrontuj go z rzeczywistością; czy produkt przez ciebie wymyślony jest tą „kurą znoszącą złote jajka”.

2.    Nie słuchaj klientów- czyli licz się z ich zdaniem, ale polegaj na własnej intuicji, nie pozwól się zniechęcić, innowacja to rewolucja wśród ludzkich umysłów.

3.    Korzystaj z danych i badan marketingowych- najtaniej uczyć się na błędach innych, korzystaj z wyników ankiet, badań ,itp.

4.    Nie sprawdzaj danych z badań marketingowych- jeśli jesteś prekursorem na rynku, nie trać czasu na statystyki. Raz się uda, raz nie. Nie trać zapału do działania.

5.    Działaj sensownie- znasz cel i sens swojej firmy, propaguj je wśród pracowników

6.    Nie wszystko na raz- nie rób wielu rzeczy jednocześnie, stosuj zasadę krok po kroku.

7.    Zamykaj transakcje- namawiaj do kupna twoich produktów lub usług, prezentuj ofertę . Pamiętaj – niezamknięta transakcja to koszt!

8.    Dbaj o każdy szczegół- diabeł tkwi w szczegółach, zadbaj o każdy detal reklamy. Pamiętaj, jak cię widza, tak cię piszą!

9.    Opisz produkt w prosty sposób- w prostocie tkwi geniusz! Przekaz marketingowy niech będzie jasny i czytelny, łatwy do zapamiętania. Spraw by twoja myśl była szybka i szybko przekazywana

10. Nie patrz na konkurencję. Uważaj, to oni patrzą na ciebie-  rozszerzaj swoje horyzonty, patrz dalej. Działaj ostro i zdecydowanie. Czerp z innych pełnymi garściami.

Sprawozdanie z modułu 3 zaakceptowane, opinia  mentora bardzo pochlebna :-)

 

Więcej: Sprawozdanie z modułu 3

 

 

Najlepsze blogi zostały odznaczone!

W programie Młodzi Przedsiębiorczy powstało około 30 różnorodnych  blogów, wśród nich nasz- Szkolnego Klubu Przedsiębiorczych , prowadzony przez Macieja Szredera.

Zgodnie z założeniami znaleźliśmy się wśród wyróżnionych.

Przyznano nam  następujące odznaki.

 

  

 

Przystępujemy   do pracy nad modułem 4-  Finanse naszej firmy.

 

Tym razem  sprawdzimy,  czy mamy wystarczający kapitał, by wdrożyć w życie nasz biznesowy pomysł związany z projektowaniem i z aranżacją wnętrz.

Zmierzymy się z następującymi zagadnieniami:

1.     Określimy, ile pieniędzy potrzebujemy na rozpoczęcie działalności i ustalimy  zasoby, które już posiadamy.

2.    Przygotujemy strategię zdobycia brakującego kapitału

3.    Ustalimy, jakie czekają nas comiesięczne obciążenia finansowe związane z prowadzeniem firmy

4.    Obliczymy opłacalność biznesu przy zastosowaniu wzorów na progi rentowności- metodą ilościową i jakościową.

To kolejne wielkie wyzwanie! Matematyka – królowa nauk kłania się!

 

Do pracy Młodzi Przedsiębiorczy!

  Finanse firmy- praca nad modułem 4

Pracując nad modułem 4 musieliśmy zmierzyć się z matematyką. Zadania nie przysporzyły grupie zbyt dużej trudności, ale to ostatecznie Maciej P. prawidłowo rozwiązał i wyjaśnił pozostałym kolegom, w jaki sposób  wyliczyć opłacalność biznesu przy zastosowaniu wzorów na progi rentowności metodą ilościową i jakościową.

Pozostałe zadania wymagały od nas wnikliwego przeanalizowania sytuacji materialnej firmy (6- osobowa spółka partnerska- Studio projektowania i aranżacji wnętrz Dreamhouse). Założyliśmy, że każdy z partnerów przeznaczy na rozpoczęcie naszego biznesu jako wkład własny po 20 tys.zł.

Pieniądze po części przeznaczymy na urządzenie biura oraz reklamę, pozostała część pieniędzy będzie stanowiła zabezpieczenie firmy do momentu, kiedy  zacznie przynosić zyski. Każdy ze wspólników będzie pracował na własny rachunek, przy czym od każdego zrealizowanego projektu będzie przeznaczać 10 % na rzecz spółki.

Z tytułu prowadzenia wirtualnej firmy przeanalizowaliśmy również, jakie będziemy ponosili koszty stałe i zmienne z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, czyli wskazaliśmy, jakie poniesiemy comiesięczne koszty.

Dodatkowo rozważyliśmy kwestię związaną z ewentualnym zdobyciem dodatkowego  kapitału.  W tym miejscu bardzo pomocna okazała się p. Danuta Krawiec z Powiatowego Centrum Informacyjnego w Lęborku, która przyjęła nasze zaproszenie na spotkanie. Spotkanie odbyło się 13 maja 2014r. o godz. 8.00, na którym uczestniczyli nie tylko członkowie SKP, ale również niemieccy partnerzy z Lauenburga i zainteresowani uczniowie naszej szkoły. Pani Danusia udzieliła nam szereg cennych wskazówek dotyczących możliwości skorzystania z pożyczek i dotacji unijnych dla firm i starterów.

Dla zainteresowanych zapraszamy na filmik ze spotkania- blog Młodych Przedsiębiorczych.

 

Załącznik- sprawozdanie z modułu 4 -Finanse firmy

 

FINISZ!

Nadszedł czas podsumowania naszej pracy związanej z zakładaniem i prowadzeniem wirtualnego biznesu. Przed nami zadania w 5 module programu. 


To ostatni już moduł w kursie „Zakładamy i prowadzimy własną firmą”. Tym razem podsumujemy pracę nad swoją firmą dokonując analizy SWOT.

W pigułce! SWOT – jedna z najpopularniejszych heurystycznych technik analitycznych, służąca do porządkowania informacji. Bywa stosowana we wszystkich obszarach planowania strategicznego jako uniwersalne narzędzie pierwszego etapu analizy strategicznej. Np. w naukach ekonomicznych jest stosowana do analizy wewnętrznego i zewnętrznego środowiska danej organizacji, (np. przedsiębiorstwa), analizy danego projektu, rozwiązania biznesowego itp.

Technika analityczna SWOT polega na posegregowaniu posiadanych informacji, w naszym przypadku firmy – Studia projektowania i aranżacji wnętrz, na cztery kategorie czynników strategicznych:

  • S (Strengths) – mocne strony: wszystko to co stanowi atut, przewagę, zaletę analizowanej firmy
  • W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to co stanowi słabość, barierę, wadę analizowanej firmy
  • O (Opportunities) – szanse: wszystko to co stwarza dla  firmy szansę korzystnej zmiany,
  • T (Threats) – zagrożenia: wszystko to co stwarza dla firmy niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej.

I na koniec ocenimy swoją pracę jako zespołu oraz  programu  Młodzi Przedsiębiorczy- ewaluacja.

 

 

ANALIZA SWOT FIRMY – Studia projektowania i aranżacji wnętrz Dreamhose

 

Czynniki zw. z przedsiębiorstwem

MOCNE STRONY

SŁABE STRONY

zainteresowanie ze strony  klientów,

zadowolenie tych, z którymi już współpracowaliśmy i polecenie naszych usług innym osobom

coraz więcej osób korzysta z usług architektów wnętrz,  zwraca uwagę na estetykę i wystrój pomieszczeń

konkurencyjna cena

przemyślany marketing- jego  dostępność w różnych środkach masowego przekazu

oryginalne rozwiązania, podążanie za upodobaniami i gustami klientów, mody

posiadanie rezerw finansowych

lokalizacja biura w centrum miasta, miejsce  parkingowe

klientom często brakuje pieniędzy na tego typu usługi

małe zainteresowanie oraz czasami jego brak ze strony osób młodych (18-21 lat), których nie stać na własne  mieszkanie, a co dopiero na jego aranżację przez profesjonalną firmę

brak płynności finansowej, ' kurczenie się" finansów, stanowiących rezerwę

 

Czynniki zewnętrzne

SZANSE

ZAGROŻENIA

podjęcie  współpracy z firmami, lokalami użyteczności publicznej, które powstają lub chcą zmienić wystrój

zdobycie zainteresowania wśród klientów, szczególnie tych, którzy prowadzą lokale użyteczności publicznej ( dzisiaj w modzie jest częsta zmiana aranżacji wnętrza, żeby przyciągnąć klienta, a przy dużej ilości klienteli konieczne jest częste " odświeżanie" wnętrz

 zdobycie szerszego rynku, wyjście poza powiat, województwo

konkurencja wycofa sie z rynku

konkurencja na rynku lokalnym

w Polsce powstaje coraz więcej firm tego typu - przesyt na rynku

brak zainteresowania tego typu usługami

ubożenie społeczeństwa

 

 

 

 

 

Podsumowanie pracy w Programie Młodzi Przedsiębiorczy

Przystępując do programu zobowiązaliśmy się do :

 

1.Szanowania  swojego  czasu i innych, dewiza- termin goni robotę!

2. Bycia wobec siebie życzliwi i tolerancyjni

3. Atakowania problemów , nie siebie

4. Nie oceniania

5. Bycia aktywnymi podczas spotkań

6. Wywiązywania się z podjętych i wyznaczonych zadań

7. Stawiania na jakość , a nie jakoś

 

Jako zespół stawialiśmy na :

Dobrą komunikację

 Dyscyplinę

Systematyczność i odpowiedzialność

 

KARTA OCENY PRACY W GRUPIE

Poniżej proponujemy przeprowadzenie ankiety w Waszej grupie, na podstawie której ocenicie to jak układała się Wam współpraca. Niektóre z odpowiedzi posłużą Wam do wypełnienia formularza sprawozdania na zakończenie modułu 5.

Ankieta „Jaka była współpraca w naszej grupie”

Proszę zaznaczyć ilość punktów odpowiadających poszczególnym stwierdzeniom.

 

1.Podczas realizacji poszczególnych zadań dzieliłem się z innymi osobami w grupie swoimi opinani i uwagami.

 

 

0

nigdy

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

zawsze

 

 

 

 

 

2.Chętnie odpowiadałem na pytania innych związane z realizacją zadań.

 

 

0

nigdy

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

zawsze

 

 

 

 

3.Pytałem innych o ich opinie na temat tego co zrobiłem w ramach projektu.

 

 

0

nigdy

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

zawsze

 

 

 

 

 

4.Pomagałem innym członkom grupy, kiedy nie mogli poradzić sobie z zadaniem.

1.   

0

nigdy

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

zawsze

 

 

 

 

 

5.Prosiłem innych członków grupy o pomoc, kiedy nie mogłem poradzić sobie z zadaniami.

 

 

0

nigdy

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

zawsze

 

 

 

6.Dbałem o to, aby wszyscy pracowali na rzecz grupy.

 

 

0

nigdy

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

zawsze

 

 

Sprawozdanie z modułu 5 "Analiza SWOT naszego przedsięwzięcia"

 

Zakładamy i prowadzimy własną firmę 

 

 

   

Rok szkolny 2013/2014 grafika